Aku Tak Akan Pernah Lupa.

kadang kadang hidup ni kejam sangat. kenapa orang yang paling kita sayang, orang yang paling rapat dengan kita akan pergi dari kita? kenapa bukan orang lain? kenapa? tapi itu semua Allah dah rancang baik baik untuk kita. percaya lah dekat Dia. semua ada hikmah. sakit mana pun. ada hikmah. Dia nak uji.

hanya Allah tahu betapa sakitnya bila kena berhadapan dengan bermacam macam ragam manusia dengan perangai yang pelbagai tapi takpa Dia bagi kekuatan. kena banyak bersabar je.

mereka yang meninggalkan aku, aku anggap mereka adalah satu pengajaran aku untuk terus bangun dan teruskan hidup aku macam biasa. atleast they made me happy before. atleast they gave me something.

aku sentiasa ingat apa benda segala kebaikan yang mereka buat untuk aku. tapi itulah, manusia berubah. at some point in life, everyone leaves. and we need to endure the pain. and we will get through this. insyaAllah. 

mereka yang cakap macam macam tentang aku, aku dah lama maafkan dorang. sebab aku malas nak hidup dalam kebencian nanti aku juga sakit. baik aku diam & abaikan. teruskan hidup aku macam biasa.

mereka yang mengabaikan aku bila aku susah. tak apa. aku faham. tak ada siapa yang mahu dekat dengan orang yang tak punya apa apa yang hendak dibanggakan. aku faham aku redha aku sedar.

mereka yang maki hamun aku kutuk itu ini caci sindir perli aku sebab aku ini kurang sana sini, tak apa. aku pun dah maafkan dorang. sebab manusia mana ada yang sempurna. tak apalah. biarkan mereka.

mereka yang tipu aku dan mengambil kesempatan keatas diri aku. tak apa. teruskan niat murni korang. sampai bila bila aku ingat. sampai mati aku ingat. sebab aku tak akan pernah lupa. 

aku dah maafkan. itu lebih dari cukup rasanya.

tapi,

aku tak akan lupa apa yang buat dekat aku.
aku tak akan lupa, tolong ingat tu sampai mati.

kau tak boleh datang dalam hidup aku, 
dan cuba untuk pura pura konon tak ada apa berlaku.

no it's not going to happen.

i am not fool.

aku tak akan pernah lupa mereka yang meninggalkan aku.
aku tak akan pernah lupa mereka yang abaikan aku.
aku tak akan pernah lupa mereka yang tipu aku hidup hidup.
aku tak akan pernah lupa mereka yang caci maki aku.

jadi jangan pernah datang dekat aku, 
dan pura pura kau ada masa aku perlukan kau,

jangan pernah datang dekat aku, 
bila aku dah berjaya, 
bila aku punya semua.

apa orang buat dekat aku selama ni, 
aku diamkan, aku iyakan, aku sabar, 
sebab aku malas nak bergaduh macam bodoh.

tapi tunggu satu hari nanti.

jangan cakap "hey sombongnya", 
masa aku dah berjaya satu hari nanti, 
kalau mulut sial kalau hari hari maki aku.

ok?

sebab aku tak akan pernah lupa,
tak akan pernah lupa.

ingat sampai mati.

life is full of fake and judgemental people. everyone leaves. life, it works like that. you have to take care of yourself. nobody is going to look after to you. when people are being mean to you, be patience. ignore them. just let them be. one day, they will know how great and awesome you are. remember, Allah is there for you. you could really depend on Him instead of depend on others. don't let anyone define who you are. just protect yourself and your heart. be bold in making decisions. don't lose hope. take care & stay strong. 

Comments

Anonymous said…
I just love all your words. Its really deep. I'm losing someone right now. After a years we were been together. And he leaves me.
What I want say, I hope I can get the strenght like you had.
Anonymous said…
I always read your blog and your tweets and I love all your words so much bcs I feel the same like you do :') I hope that you will keep writing as I will keep reading it :)
Anonymous said…
Like seriously, I love it :') but sometimes, I'm trying to be like you. But I can't :'(
Unknown said…
situasi yang samaaaaa . Sedihnyaaa bila diingatkan balik . Masa form 6 pulak tuuu . Haih .
Engku Zapple said…
Kes kau lebih kurang macam aku pernah lalui, memang perit untuk hadapi, kadang2 rasa begitu hina sangat dimata orang lain sbb kekurangan kita... Tapi tu aku yang dulu, aku yg sekarang sibuk dgn mengejar cita2 dan juga percaya semuanya paasti ada hikmah nye.. Dan aku tenang sampai sekarang.. but sometimes we need someone that can give their ear to listen all our problem. I know that can only hear is Allah SWT...
Anonymous said…
People so cruel. They left, then they come back like nothing happened.
Fatin Liyana said…
I love your writings. It gives me inspirations, some motivations to keep moving on. Saya pun pernah lalui perkara sama macam awak, from someone yang selama ni saya sangkakan sahabat. Biasalah, manusia boleh berubah. Saya dicaci dan dimaki. Semua ambik kesempatan atas kesenangan saya, dan saya menolong mereka selama ini tanpa berkira apa-apa pun. Hahaha mereka sangatlah rugi sebab tak hargai orang macam saya yang selama ni dah banyak tolong mereka waktu susah dan senang.

Perit rasanya bila dicaci, diaibkan, dimalukan di media sosial. Saya tengok je setakat mana mereka mampu pergi. One thing that I'm pretty sure is, if mereka buat jahat kat orang, who knows, they will face the same thing that they did to me before. Allah tu Maha Adil kan.

Kita dikira hebat jika dapat maafkan orang yang banyak buat salah kat kita. Itu tandanya kita kuat. Just let them be. They don't deserve you, and you deserve people yang jauh lebih baik dari mereka. Usah dilayan manusia macam tu. Anggap je mereka tak wujud.

Keep on writing. I love your blog :)

Popular Posts